dinsdag 24 april 2012

Het leven zoals het is: Stage in Afrika

De vakantie begon voor mij pas echt op zondagavond wanneer Mr. Benson, mijn stagementor Environmental Sciences, samen iets kwam eten in Tuskers hotel. We hebben verschillende uren gepraat en op het einde ontmoette ik toevallig nog de minister van Central province. Na 10 weken weer eens slapen in een normaal bed, een douche met warm water, een Wc met een bril, steeds stromend water en minder stroompannes of alleszins stroompannes met op voorhand gekende momenten,… . Maar het belangrijkste was dat ik mijn betonnen omgeving van de gated village zonder begroeiing kon verlaten. Het contrast met de voorbije weken zou echt enorm worden.

Maandagochtend 9 april begon meteen in stijl met een uitgebreid English breakfast, en dat smaakt in vergelijking met het gebruikelijk ontbijt: een droge boterham met confituur of wat cornflakes. Vervolgens haasten we ons naar het busstation. Vandaag stond er 650km bus op het programma van Kabwe tot Livingstone. Tot mijn verbazing kwamen we reeds om 18 uur toe en kon het 1ste echte deel van de vakantie beginnen. We gingen opnieuw niet te laat slapen want de volgende 2 dagen ging de reis verder naar Botswana.

Dinsdag 10 april en woensdag 11 april stonden de 1ste gamedrives in Chobe National park te Botswana op het programma. Vanuit Livingstone duurde het ongeveer 1 uur met een minibus tot het 4-landenpunt te Kazungula. Ter hoogte van dit stadje kan je de Zambezi per boot oversteken, ter hoogte van de samenvloeiing van de Choberivier in de Zambezi. Op dit punt komen zowel Botswana, Namibië, Zambia als Zimbabwe samen. Ik heb zonder het goed te beseffen zo goed als volledig zuidelijk Afrika bezocht. Langs Zambiaanse kant stonden er ontzettend veel vrachtwagens te wachten om via een veerboot de rivier over te steken. Gemiddeld duurt het 2-4 weken vooraleer je eindelijk verder kan gaan.
Aangename picknicksite met de aanwezige beenderen

de visarend als symbool voor Zambia
 Chobe NP staat gekend voor de omvangrijke kuddes olifanten, buffels die uitgebreid konden grazen in het overstromingsgebied. Hiernaast waren er ontzettend veel verschillende vogelsoorten terug te zien. Tijdens deze trip hebben we zowel en watersafari als enkele safari’s in jeeps gedaan. Het toppunt van deze trip was toch wel het slapen in een tentenkamp midden in het park. ’s Nachts al de vreemde geluiden van wilde dieren horen en genieten van de sterrenhemel net voor het gaan slapen zijn onvergetelijke momenten. Het enige minpunt van deze trip was dat ze aan de douane opnieuw lastig deden bij het terugkeren naar Zambia totdat er 50$ werd betaald voor een nieuw visum, als westerling blijf je een wandelend $-teken.
Grazende olifanten in Chobe NP

Mestkever die zware arbeid levert


Tentenkamp in Chobe NP, onze slaapplaats met buffet rond het kampvuur

De echte reden waarom we naar Livingstone kwamen was natuurlijk om in de voetsporen van de ontdekkingsreiziger Dr. Livingstone te treden. Op donderdag 12 april stond er een bezoek aan 1 van de 7 wereldwonders op het programma: Mosi-oa-Tunya of de Victoria Falls. Het beste zicht om de Falls te bewonderen krijg je vanuit de lucht. Hiervoor besliste ik om ’s ochtends de falls per microlight (soort van deltavliegtuigje met een motor) te verkennen, wanneer er nog weinig wind is en er nog geen helikopters rondcirkelen. Je vliegt als het ware zoals een vogel enkele keren over de falls. Kortom een prachtige ervaring, zeker als je tussen verschillende regenbogen doorvliegt en ondertussen kan genieten van grazende olifanten en nijlpaarden. Na deze vlucht ben ik dan de Falls van dichterbij gaan bekijken. Hier viel het pas echt op hoe groot deze wel niet zijn. Ik was bovendien volledig doorweekt door al het opspattende water. Je kan hier gemakkelijk verschillende uren genieten van het prachtige uitzicht. ’S Avonds zijn we een stoofpotje van impala gaan eten. Nu begrijp ik volkomen waarom dit dier zo in trek is bij luipaarden en leeuwen.

Zicht op de Victoria Falls

Verkenning van de falls per Microlight

De laatste dag in Livingstone wilden we het rustiger aandoen met het bezoeken van het Livingstonemuseum, wat het mooiste van het land is, en enkele marktjes. In de terugkeer van 1 van de marktjes viel onze taxi plotseling stil, de reden was “out of fuel”. Taxi’s tanken telkens maar enkele liters benzine waardoor dit wel eens voorvalt. Hierdoor konden we eerst onze taxichauffeur helpen met de taxi aan de kant duwen en vervolgens beslisten we om samen met hem te voet verder te gaan. Gelukkig waren we niet ver van de hoofdstraat en en tankstation. ‘s Avonds stond er als voorgerecht krokodil van op de braai (barbecue) en mopane rupsen op het menu. De krokodil smaakte lekker, de rupsen daarentegen staken letterlijk tegen na even. Hierna probeerde ik voor de verandering eens een Ghanees kipgerecht uit.
Maramba Market
Na 4 volledige dagen liep deel 1 van onze reis ten einde en werd er opnieuw een verplaatsingsdag ingelast. We keerden met de bus terug naar Lusaka (trip van 500km) en ik denk dat ze speciaal voor mij een Westerse film hebben afgespeeld, namelijk Forrest Gump. Gelukkig maar want de “Nollywoodfilms” die worden opgenomen in Nigeria trekken echt op niets. ’S Avonds verbleven we in het fairview hotel te Lusaka. Dit is het opleidingshotel voor studenten horeca. Het hotel is qua look blijven steken op het punt van net voor de onafhankelijkheid in 1964. Ik ben nog naar de nabijgelegen backpackers gegaan aangezien mijn huisgenoten op Jesse na en de andere studenten van VVOB daar ook net aanwezig waren. Hierna kon ik rustig gaan slapen want er zullen nog interessante dagen volgen.
Deel 2 en 3 van de reis volgen in de volgende posts

zondag 8 april 2012

De vakantie begint!

Nu mijn lesstage gedaan is, op de 3 dagen in mei buiten beschouwing gelaten dan, zal ik de komende weken meer aandacht besteden aan buitenschoolse aangelegenheden in mijn blog.

Tijdens mijn laatste lesweek ben ik iedere dag examens gaan observeren. Maar dat er nu een leerkracht aanwezig is of niet, spieken en samenwerken blijft bestaan. 50 leerlingen in het oog houden op je ééntje is onbegonnen werk, zeker als er maar 1 examenkopie per 2-3 leerlingen aanwezig is.  Bij het begrijpend lezen examen van Engels bijvoorbeeld leest iedereen zogezegd met hun vinger. Al lijkt het er meer op om de antwoorden per vraag aan de buur door te spelen. Soms is er voor 10-15 minuten in een klaslokaal zelfs geen toezicht. Hierdoor heb ik de directie enkele voorstellen gegeven om het spieken te beperken (optie 1: leerlingen van graad 8 naast graad 9 zetten of optie 2: werken met 2 shifts om 8 uur en 10 uur als er 2 examens zijn op 1 dag en dan de examenbladen wisselen.
Mijn eigen examen is ook enigszins anders uitgedraaid dan hetgene wat ik had verwacht. Maar liefst 75% van mijn klas is gebuisd. De test was zeker niet moeilijker dan een test die ik in België voor hetzelfde jaar zou opstellen en hier heb ik tot nog toe nog maar 2 leerlingen moeten buizen op een test. Volgens de leerlingen was het examen op het niveau van een 6de middelbaar. Dat wilt dus zeggen dat men in België na het slagen van het 2de middelbaar op het niveau staat van een leerling die naar de universiteit gaat in Zambia.

Kortom er zijn echt nog veel tekortkomingen hier in het Zambiaanse onderwijs. In graad 8 komen er leerlingen toe van verschillende scholen. Je ziet duidelijk het verschil wie er van een privéschool of wie er uit een community school komt. De niveauverschillen zijn immens. Bovendien hebben de leerlingen geen handboek waardoor ze enkel kunnen terugvallen op hun nota’s (mijn bordschema’s en samenvattingen van de theorie). Daarnaast hebben ze tijdens de examens ook geen leercultuur. Ik zag de leerlingen van mijn klas de hele namiddag telkens voetballen voor een examen. Geen wonder dat ze dan buizen, want ze zeggen mij soms vlakaf dat ze niet gestudeerd hebben als ik hierachter vraag. Tot slot kan men leerlingen in graad 8 ook niet laten zitten, met 5% gemiddeld mag je zelfs over naar het volgende jaar. Dus studeren en goede punten is enkel handig als je een meer economische richting uitwilt gaan, hier raken enkel de leerlingen met de beste punten in terecht.

Tot slot eindigde ik mijn lesweek met een afsluitende vergadering van enkele uren waarin het voorbije semester werd besproken. Mijn verrassing die gepland stond is ook uitgesteld naar volgend semester aangezien ze mij dan nog wilden terugzien. Ik ben ook eveneens door de hoofdzuster uitgenodigd om naar de paasmis te gaan.

Op vrijdag ben ik richting Lusaka vertrokken om mijn moeder te gaan ophalen op de luchthaven, zij kwam op zaterdag toe. Tijdens mijn vrije namiddag ben ik het national Museum of Zambia gaan bezoeken, al stelde dit in vergelijking met een Europees museum niet bepaald veel voor. ’s Avonds verbleef ik opnieuw in Lusaka backpackers. Hier ontmoette ik Lotte en Matti , beiden eveneens stagiairs van VVOB en ook nog enkele Britten die van Kaapstad tot Caïro met de motorfiets reisden. Hiernaast was er nog een andere Brit die net afgestudeerd was als geoloog die nu tijdelijk van zijn vakantie genoot, hij werkt voor 15 maand in de Copperbelt (koper – en ijzermijn).

Op zaterdag ben ik dan om 7 uur ’s ochtends mijn moeder gaan ophalen. Vervolgens hebben we de verblijfplaatsen in Lusaka geregeld en daarna hebben we de bus richting Kabwe genomen. Hier heb ik de stad en de wijk Katondo bezocht. Daarnaast waren we eveneens door de directrice van Sacred Heart uitgenodigd om even de school te bezoeken. Als afsluiter van de avond zijn we samen met mijn huisgenoten in het lokala restaurant “Vits” Nshima met Bream(Baars) gaan eten.
Zondag was het Pasen waardoor we beslist hebben om eens een Afrikaanse mis bij te wonen. De mis duurde maar liefst 3.30 uur en we waren eveneens hier getuige van het doopfeest voor 40-50 kinderen. Er was daarnaast ook maar liefst ruim 700 man aanwezig. Maar in vergelijking met België bleef de misviering wel interessant doordat er regelmatig werd gedanst en gezongen. Ik begreep wel geen knars van deze viering desondanks de helft in het Engels werd gegeven, het Afrikaanse accent blijft moeilijk te begrijpen soms.

Priester aan het woord tijdens de Paasmis

Nu begint mijn echte vakantie en ga ik het land verkennen, hieronder staat kort het programma weergegeven voor de geïnteresseerden.

Wat staat er de komende dagen nog op het programma:
Maandag 09/04 transport richting Livingstone

Dinsdag-woensdag (10-11/04): 2-daagse Gamedrive in Chobe National Park (Botswana) met overnachting in tentje tussen de dieren

Donderdag-vrijdag (12-13/04): Bezoek aan de machtige Victoriawatervallen en verkenning van de stad Livingstone. Misschien dat ik mij wel waag aan een vlucht met een Microlight boven de falls (een zicht vanuit de lucht blijkt toch nog steeds het meest spectaculair te zijn)
Zaterdag 14/04: Transport richting Lusaka om daar even uit te rusten

Zondag 15/04 – woensdag 18/04: Verblijf in South Luangwa National park, volgens verschillende Afrikakenners is dit 1 van de beste of zelfs het beste natuurpark van Afrika.
Donderdag 19/04 – zondag 22/04: uitrusten aan de Zambezi met o.a. een riviersafari

De informatie over deze ervaringen zal pas binnen ruim 2 weken op mijn blog terecht komen.

Shaaleenipo (goodbye)

zondag 1 april 2012

Belgian Day

Belgian classroom: Ingang lokaal Home economics

Tijdens het verblijf van de 2 leerkrachten (Mr. Davies en Mr. Phiri) uit het Sacred Heart Convent school te Kabwe in hun Belgische partnerschool was het de bedoeling dat ik gedurende 1 of meerdere dagen België als land zou voorstellen. Ik besliste om tijdens mijn 2 laatste lesdagen (maandag 26 maart en dinsdag 27 maart 2012) tijd te besteden aan de voorstelling van België aan de hand van een powerpoint tijdens mijn vrije momenten. Het doel was om uit elke graad 1 klas hierover informatie te geven, al was dit moeilijk met de komende examens. Verschillende thema’s zoals ondermeer typische Belgische monumenten, Belgisch eten, onze dieren, de Euro en de politieke situatie, bekende Belgen en nog verschillende andere thema’s kwamen aan bod. In de lagere graden werd er minder diep ingegaan op enkele thema’s waardoor er hier wat tijd vrijkwam om ondermeer de plopdans met hen te dansen.
Uitleg over de euro

Aandachtig luisterende leerlingen uit het 2de leerjaar

Uitleg koningshuis België


Op woensdag 28 maart besliste ik om typisch Belgisch eten te voorzien voor al de leerlingen (frieten met ketchup en pannenkoeken met jam). Op datzelfde moment kregen de leerlingen eveneens de tijd om de powerpoint nog eens door te nemen in de vorm van een papieren versie en werd er typische Belgische muziek afgespeeld. Het eten was een enorm succes, al mocht dat wel aangezien ik de dag voordien de hele namiddag en avond pannenkoeken had gebakken. Jammergenoeg was er wel een deel van mijn frieten rot wegens 1 van de zoveel langdurige stroompannes waarmee we hier geconfronteerd worden.
De frieten en stapel pannenkoeken voor de stormloop

Leerlingen die de informatie over België doornemen

Klaslokaal indeling

De schotels frieten en pannenkoeken

Frieten bakken is mijn passie

Lange wachtrij om frieten en pannenkoeken te proeven


Ondertussen zijn ook de examens begonnen op Sacred Heart waardoor ik vanaf donderdag normaal niet meer elke dag op school moet zijn. Maar de leerkrachten zagen hierin een mooie kans om mij uit te nodigen om hen te leren werken met Excell, Word en powerpoint. Het komt er eigenlijk op neer dat ik voor hen de computertaken (lijsten van leerlingen opstellen en examens intypen) uitvoer en hen ondertussen probeer uit te leggen hoe deze programma’s kunnen gebruiken). Vrijdag 30 maart moest ik de 1ste keer een examen observeren. Volgens mij kennen ze hier het begrip individueel niet echt goed. Er is slechts één kopie met vragen per 2 leerlingen en de leerlingen zitten als het ware op elkanders schoot. Kortom, spieken is hierdoor ontzettend gemakkelijk waardoor een duowerk als examen eerder van toepassing is. Daarnaast is hun examen geschiedenis uitgesteld naar volgende week donderdag. De reden hiervoor is dat de leerkracht haar examen te laat had doorgegeven aan de directie waardoor er geen kopies beschikbaar waren.

Tot slot probeerden er zelfs enkele leerlingen mij om te kopen met 10.000 Kwacha of 1.5€ of kwamen ze nadat ze reeds 15 minuten hadden afgegeven plots het lokaal weer binnen om te vragen dat ze niet nog een aanvulling mochten maken op hun examenblad. In België zou ongeveer de hele klas 0 hebben bij dergelijke praktijken :-)

Tijdens het weekend zijn we voor de 1ste keer naar het, volgens vele mensen, beste restaurant “Fig tree” in de buurt geweest. Dit wordt gerund door Zuid-Afrikanen en dit was duidelijk te zien aan de snelheid van bediening. We kregen onze hamburger met zowaar 2 keer gebakken frieten (eindelijk vergelijkbaar met deze uit België) na amper 10 minuten. Op andere plaatsen duurt dit ongeveer 1 uur tot 1.30 uur na bestelling voordat het eten verschijnt. Op zaterdagmiddag was Lisa en ikzelf uitgenodigd door een collega van op Sacred Heart. Zij is de lector Home economics en we gingen er van uit dat we dus een heerlijke maaltijd gingen krijgen en dit klopte ook volledig. In de loop van de namiddag mochten we dan naar een verjaardagsfeest van Saskia, een andere Nederlandse studente die in Kabwe verblijft.
Examen maken per 2 is het motto ;-)


Vandaag zal een werkdag worden doordat het weer plots weer ontzettend slecht is, hierdoor ga ik proberen mijn taken zo goed als af te werken waardoor ik nadat ik terugkeer van mijn verkenning van Zambia langzaam kan beginnen met de uitwerking van mijn eindwerk. Het regenseizoen is nog niet voorbij blijkbaar.

zondag 25 maart 2012

De vakantie nadert

Mijn laatste volledige lesweek op Sacred Heart was eveneens mijn zwaarste, de vermoeidheid begon langzaam zijn tol te eisen waardoor ik begin uit te kijken naar de komende paasvakantie. Mijn leerstof is net afgeraakt waardoor ik de volgende week volledig aan mijn Belgian week kan besteden. De bedoeling hiervan is om de leerlingen van het Sacred heart van alles over België bij te brengen. Onder andere komen de politiek, enkele typische regio’s van België, typische gerechten en nog verschillende andere thema’s aan bod. Hiernaast worden er woensdagmiddag voor de leerlingen frieten met ketchup of pannenkoeken met confituur voorzien. Op dat moment hebben de leerlingen een laatste kans om de powerpoint over België in papieren individueel te bekijken.
Woensdag beginnen de examens eveneens van de leerlingen, ik moet normaalgezien 2 of toch misschien 3 volledige voormiddagen gaan observeren en toezicht houden. In de namiddag zijn er dan geen leerlingen meer waardoor mijn projecten ook zullen eindigen. Een laatste project kan ik uitvoeren wanneer het 2de semester start begin mei.
Ondertussen zijn mijn beide lokale contactpersonen Mr. Davis en Mr. Phiri op uitwisseling in België in het Heilig Hart Bree en hopelijk zijn hun ervaringen positief zodat de scholenband nog verschillende jaren kan verdergaan. Aangezien Mr. Phiri het beste met de ICT overweg kan en hij nu afwezig is komen alle leerkrachten naar mij toe bij problemen. Tijdens deze week moest ik onder andere enkele geschreven versies van examens uittypen en een lijst in Excel maken van de leerlingen die problemen kunnen hebben voor hun studies te betalen of wees zijn.

De Belhamel is ook vertegenwoordigd in Zambia
Ik ben eveneens naar Buyantashi Open community school geweest en hier had ik een uitgebreid gespreek met de directeur Kahangu in verband met het scholenbandenproject. Volgende week staat er een nieuwe ontmoeting gepland om dan met de 3 leerkrachten die België zullen bezoeken eind mei samen te zitten en wie weet kunnen we wel samen een leuke presentatie uitwerken. Ik mocht hier eveneens ’s middags Nshima mee-eten. Aangezien het een community school is krijgen ze voedsel via externe donoren. Hiervoor is Niels (afkomstig uit Duitsland) momenteel verantwoordelijk. Hij leverde vandaag keukengerief (olie, zeep,…). Daarnaast was het ook de laatste dag dat er nog leerlingen konden worden ingeschreven in de school. Net voordat de lijst werd doorgestuurd kwam er nog een Shopriteboy (wezen of kinderen zonder veel kansen die nabij de supermarkt Shoprite vertoeven) zich kandidaat stellen om les te volgen. Hij werd wel geholpen door een lokale organisatie die probeert om de kansarme kinderen toch onderwijs te bieden door hen een soort van beurzen te geven. 
Graad 4 in Buyantashi Open Community School

Directeur Kahangu in zijn bureau op Buyantashi

Tijdens het weekend zijn we naar de lokale bokskampioenschappen gaan kijken. Het waren voornamelijk matchen tussen jongeren die aan bod kwamen. Enkel op het einde waren er enkele gevechten blijkbaar in functie van kwalificatie voor de Olympische spelen in Londen. De beste boksers mogen binnenkort samen met de beste boksers uit de andere districten in Lusaka gaan uitmaken wie er al dan niet naar de spelen mag gaan. Hierna zijn we een hamburger gaan eten in Tuskers (het beste hotel/restaurant van Kabwe). Vervolgens zijn we nog 20km buiten de stad naar een Irish pub geweest. Zondag was het wederom een rustdag hierdoor.

zondag 18 maart 2012

Lesstage loopt op zijn einde

Met nog anderhalve lesweek te gaan zit mijn lesstage er bijna op. De komende week ga ik mijn laatste hoofdstuk afwerken en dan volgen de examens. Mijn examen van Science staat als laatste gepland dus dat belooft alvast voor de resultaten. Zeker als je weet dat op mijn kleine testen telkens 50% van de klas gebuisd was. Maar aangezien testen ook niet meetellen leren de leerlingen hier niet voor.
Enkele collega's op Sacred Heart Convent School

Wiskundeles in graad 4 of 5

 Maandag begon rustig. Uitslapen stond er op het programma en dan tegen de middag naar het voetbalstadion gaan van de Kabwe Warriors om de festiviteiten van de feestdag "Youth Day" bij te wonen. De leerlingen van de verschillende scholen en jeugdorganisaties waren hier aanwezig om hun school/organisatie te vertegenwoordigen.

Op dinsdag ben ik op Bwacha High School langsgeweest om hier het communicatieplan en de mogelijke internetmogelijkheden voor de toekomst te bespreken. Het is nog afwachten dat het financieel mogelijk zal zijn om dit te verwezenlijken.

Woensdag tot vrijdag was ik aanwezig op Sacred Heart en hier heb ik op woensdag de wekelijks Clubs bijgewoond. De leerlingen konden dan in traditionele klederdracht dansen op lokale muziek. De jongens spelen op de Djembe terwijl ondertussen enkele andere leerlingen op de muziek gaan dansen en zingen in het Bemba. De bedoeling is dat er telkens 2 mensen met elkaar dansen op de muziek (liefst een jongen en meisje).
Traditionele dans tijdens Clubs

Jongens die Djembe spelen


De volgende dag mocht ik een leerlingendebat bijwonen over "European Schools are better than African Schools". 4 leerlingen moesten deze stelling verdedigen en 4 andere leerlingen uit graad 9 moesten deze net afbreken. Op het einde van het debat hebben de leerlingen mij bedankt voor mijn aanwezigheid en werd er gepeild naar mijn visie over het debat. Ik heb de leerlingen eerst allemaal bedankt voor hun inleving en overtuigingskracht. Het was immers heel aangenaam om te volgen. Om te besluiten heb ik wel gezegd dat beide onderwijssystemen zowel voor - als nadelen hebben en dat we beiden van elkaar moeten leren. Dat is nu net de reden van de uitwisseling binnen het scholenbandproject.
Redevoering tijdens het debat: European schools are better than African Schools
Op donderdagavond waren we uitgenodigd op een verjaardagsfeest van Clooney, een Canadees die hier reeds enkele jaren actief is. Hier valt het op dat westerlingen elkaar blijven opzoeken. We hebben ook voor de eerste keer Raj ontmoet. Hij is 1 van de rijkste inwoners van Kabwe en was door al onze voorgangers al aangekondigd als een zee vrijgevig persoon die graag contact heeft met Westerlingen. Misschien dat we hem de volgende dagen nog eens ontmoeten op zijn farm
Leerlingen die "Donchi Kubeba roepen" na het debat

De volgende week ga ik opnieuw langs in Buyantashi Open community School om hier een gesprek te hebben met de directeur over het scholenbandproject.
Mr. Davis en Mr. Phiri (de leerkrachten die naar België gaan op uitwisseling)
Tot de volgende week

zondag 11 maart 2012

Bijna halfweg

Op dit moment ben ik reeds 6 weken in Zambia en is mijn globale stage bijna halverwege. Andere blanken ontmoeten begint langzaam raar aan te voelen en “Belgisch eten” is ons favoriete gespreksonderwerp geworden. Een goed pak frieten of gewoonweg stoemp met worst staan steevast bovenaan ons verlanglijstje. Nu besef ik waarom ik de eerste dagen van mijn verblijf door mijn stagebegeleiders werd meegenomen naar enkele Westers getinte restaurants in Lusaka. We zijn onze Westerse levensstijl zo gewoon dat we hier toch telkens naar teruggrijpen. De lokale keuken met Nshima en Samosa’s is niet slecht maar het is gewoonweg niet veelzijdig genoeg. Hierdoor beslissen we om wekelijks 1 keer naar het enige deftige hotel van Kabwe nl. Tuskers of soms een nabijgelegen Lodge af te zakken.

Wat mijn lesstage betreft is reeds de helft net overschreden. Momenteel heb ik reeds 4 stageweken achter de rug en er volgen er nog 3 en een aansluitende examenweek. Vervolgens volgt er tot mijn verbazing een paasvakantie die maar liefst 4 weken duurt. Kortom, tijd zat om Zambia te verkennen. Livingstone met de Victoria Falls, mijn stagestad Kabwe, Chobe National Park (Botswana), Lower Zambezi, Lake Kariba en South Luanga NP, wat is uitgeroepen tot het mooiste natuurpark van Afrika volgens velen, staan normaalgezien op het programma. Kortom, 2 weken puur genieten van Afrika op zijn best. Hierna is er nog even tijd vrij voor mijn eindwerk en heb ik de kans om mee te gaan naar de stageplaatsen van mijn huisgenoten. Semester 2 begint pas opnieuw op 8 mei waardoor ik dan nog maar enkele dagen aanwezig zal zijn op mijn stageschool voordat ik terug naar België keer.

Normaalgezien zou maart de laatste maand van het regenseizoen moeten zijn en zou er aanzienlijk minder neerslag vallen ten opzichte van de vorige maanden. Al lijkt dit momenteel enigszins anders te zijn. De voorbije week heeft het vaak hard liggen regenen met enkele zware onweders erbovenop. De elektriciteit lag dan meteen uit in de volledige stad. Daarbovenop vielen ook 2 lesuren weg doordat er maar 8 van mijn 40 leerlingen kwamen opdagen tijdens deze stortregens op woensdagochtend.

Deze week heb ik ook voor de 1ste keer Buyantashi Open Community School bezocht. Hier heb ik de muziekproducer Jan ontmoet. Hij organiseerde hier een workshop, in opdracht van de Belgische school “de Belhamel”, samen met de lokale leerlingen om een typische Afrikaanse song te maken. Ik had het geluk om enkele uren de opnames mee te kunnen volgen. Jongens speelden op djembes voor de percussie en enkele meisjes zongen lokale liedjes in het Bemba. Binnen een week ga ik deze school opnieuw bezoeken om een gesprek te hebben over de huidige scholenband, al lijkt deze band op het 1ste zicht wel vlot te lopen.
Jan die uitlegt geeft tijdens de percussie op Buyantashi Open Community School

Jongens die Djembe spelen

Meisjes die liedjes in het Bemba inzingen
Woensdag 9 maart kreeg ik plots bezoek van mijn stageorganisatie VVOB. Enkele werknemers zakten af naar Kabwe voor een congres. Met hen was eveneens de fotograaf Kenneth meegereisd. Ik kreeg de opdracht om samen met hem mijn verschillende stagescholen te bezoeken om hier foto’s te nemen van de integratie van ICT tijdens de lessen en in het schoolbeeld. VVOB wilt de overheid wakker schudden dat het hoog tijd wordt om de scholen meer en/of betere computers aan te bieden. Jongeren hebben nog niet met computers gewerkt of de kennis is quasi onbestaande.

Dat vrouwen in Afrika nog steeds minder rechten hebben dan mannen was de voorbije week overduidelijk te merken. Hieronder volgen enkele voorbeelden van de ongelijke rechten. Het voelt raar aan dat dit allemaal nog mogelijk is binnen deze samenleving.

  • Je ziet voornamelijk mannen op straat rondlopen en alcohol nuttigen of roken is not done voor vrouwen. Vrouwen verkopen overdag fruit en andere verkoopswaar en verlaten het straatbeeld vanaf het moment dat het donder begint te worden.
  • Mannen mogen hier eveneens meerdere vrouwen hebben vanaf het moment dat ze ongeveer 500€ aan loon hebben per maand.
  • Gisteren zijn we opnieuw naar een lokale (openlucht) discotheek geweest en hier werd een jonge vrouw duidelijk verkracht. De security greep pas in wanneer de vrouw op de grond werd geslagen. Andere mannen vertelden ons dat dit de normale gang van zaken is en dat je niet moet tussenbeide komen omdat je anders zelf problemen krijgt.
  • Deze week donderdag 8 maart was het Woman’s day. Deze dag hadden de vrouwen eindelijk enkele speciale activiteiten die voor hen werden georganiseerd. De andere 364/365 dagen worden hier waarschijnlijk als Men’s day beschouwd.

Ik ga nu nog wat genieten van mijn verlengd weekend, want morgen (13 maart 2012) is het opnieuw een nationale feestdag, nl. Youth Day. Toch hopelijk 1 dag waarop kinderen (thuis) niet worden geslagen met bordenwissers of stokken.

De leerlingen van de Belhamel en het Atheneum Geel hebben de groeten van hun collega’s uit respectievelijk Buyantashi Open Community School en Bwacha High school.

zondag 4 maart 2012

1ste maand Zambia

Dat mijn inspiratie voor nieuwe blogteksten zou verminderen naarmate ik langer in Zambia verblijf, was wel te denken. Maar toch zal ik proberen om toch weer wekelijks een post te plaatsen. De voorbije weken verliepen “relatief” rustig. Ik begin mijn stageschool Sacred heart langzaam goed te kennen en de leerkrachten en leerlingen vinden het niet meer zo speciaal om een “Musungu” te zien rondlopen. Hiernaast ben ik voor het eerst naar de lokale dokter geweest nadat ik 4 dagen al non-stop de hik had (na bezoek Lusaka). Blijkbaar is dit normaal voor Westerlingen als ze gedurende een lange periode een ander eetpatroon hebben en dit wordt versterkt als je niet goed tegen rook kan (van sigaretten en de smog van Lusaka). Mijn portefeille daarentegen is ook al van eigenaar veranderd. In de lokale cafés is en blijft het toch opletten geblazen en zijn er dus veel bendes actief (al dan niet afkomstig) uit Lusaka.
Onze kamergenoot alias de Gecko

Vorig weekend hebben we beslist om een weekendje naar Lusaka te trekken, we kozen voor de busmaatschappij “Mazyandu family bus”. Hier verbleven we in een Youth Hostel, waar ik onder andere een gemeenschappelijke kamer deelde met een Japanner die gedurende 4 jaar heel de wereld rondfietst, hij zit nu aan 80.000 km. Tijdens dit weekend bezochten we voornamelijk de verschillende lokale markten en heb ik mij eindelijk mijn Zambiaans voetbalshirt gekocht. Dat is wel een verplichting na de winst van de Africa cup en eveneens een collectorsitem.

In deze stad is het contrast tussen rijk en arm ook ontzettend goed te zien. Men vindt hier verschillende sloppenwijken terug en eveneens enkele Westers gerichte shoppingcentra (Manda Hill, Arcades). Hier zijn we dan ook eens uitgebreid gaan eten in het meest “fancy” restaurant van Lusaka alias Rhapsody’s, en ik kan jullie verzekeren dat dit een royale portie spareribs na 3 weken lokale keuken of zelf koken ontzettend goed kan smaken. We sloten ons weekend af op een exclusief en ook wel decadent feestje in de buurt van het youth Hostel samen met enkele Deense leerkrachten in opleiding die we hier leerden kennen. Op dit feestje waanden we ons precies op een bestemming zoals Zanzibar (een mengelmoes van verschillende culturen), voornamelijk dan Indiërs, Zuid-Afrikanen en Europeanen waaronder ook enkele Belgen. Blijkbaar waren veel van de gasten personeel van de verschillende ambassades.


Tijdens mijn 3de stageweek ben ik ook voor de 1ste keer een andere stageschool alias Bwacha High school gaan bezoeken. Het viel meteen op dat deze school (4de-6de middelbaar) over meer faciliteiten beschikt dan Sacred Heart. Ik vond het alvast een gezellige school om te bezoeken al heeft deze school ook nog zeker verschillende problemen. Zo bestaan de klassen gemiddeld uit 70 leerlingen waardoor de leerkrachten moeite hebben om al de leerlingen bij de lessen te kunnen betrekken. Hiernaast is hun computerlab ook nog in volle opbouw.

Lokaal Science Bwacha (Chemistry and biology)


Klaslokalen Bwacha High School


Overvolle klasgroep Bwacha High school

Gisteren hebben we voor het eerst bezoek gehad van enkele leerkrachten van Sacred Heart Convent School. Mijn stagementor Mr. Benson Ngulube en de stagementor van Lisa (huisgenoot) mochten komen eten. De afspraak was om 18 uur, maar de leerkrachten kwamen pas toe omstrees 19 uur. Eigenlijk was dit niet erg aangezien het eten ook pas klaar was omstreeks 19 uur. In plaats van 2 gasten hadden we er ook ineens 3. De leerkracht van Civics was ook komen opdagen. We hebben dit creatief opgelost door in 2 shifts te eten. We waren nu plots met 8 personen terwijl er eigenlijk maar bestek en borden voor 4 mensen beschikbaar zijn. De komende weken verwachten we alvast nog bezoek van Mr. Davies en de stagebegeleiders van mijn huisgenoten.

Onze living na het etentje met de leerkrachten van Civics, Engels en Sciences
De volgende week belooft alvast druk te worden. Ik krijg de 1ste keer bezoek van mijn lokale stagebegeleiders van VVOB. Daarnaast is aanstaande donderdag Woman’s Day waardoor er verschillende speciale activiteiten gepland staan. Hiernaast ga ik dinsdag of woensdag mijn 3de stageschool “Buyantashi” bezoeken. Dit hangt af van het feit dat ik al dan niet met de vrouwen van Sacred Heart mee de gevangenis van Kabwe mag bezoeken.


p.s. De leerlingen en het personeel van het Koninklijk atheneum Geel hebben de groeten van hun collega’s van Bwacha High School.