Dat mijn inspiratie voor nieuwe blogteksten zou verminderen naarmate ik langer in Zambia verblijf, was wel te denken. Maar toch zal ik proberen om toch weer wekelijks een post te plaatsen. De voorbije weken verliepen “relatief” rustig. Ik begin mijn stageschool Sacred heart langzaam goed te kennen en de leerkrachten en leerlingen vinden het niet meer zo speciaal om een “Musungu” te zien rondlopen. Hiernaast ben ik voor het eerst naar de lokale dokter geweest nadat ik 4 dagen al non-stop de hik had (na bezoek Lusaka). Blijkbaar is dit normaal voor Westerlingen als ze gedurende een lange periode een ander eetpatroon hebben en dit wordt versterkt als je niet goed tegen rook kan (van sigaretten en de smog van Lusaka). Mijn portefeille daarentegen is ook al van eigenaar veranderd. In de lokale cafés is en blijft het toch opletten geblazen en zijn er dus veel bendes actief (al dan niet afkomstig) uit Lusaka.
 |
| Onze kamergenoot alias de Gecko |
Vorig weekend hebben we beslist om een weekendje naar Lusaka te trekken, we kozen voor de busmaatschappij “Mazyandu family bus”. Hier verbleven we in een Youth Hostel, waar ik onder andere een gemeenschappelijke kamer deelde met een Japanner die gedurende 4 jaar heel de wereld rondfietst, hij zit nu aan 80.000 km. Tijdens dit weekend bezochten we voornamelijk de verschillende lokale markten en heb ik mij eindelijk mijn Zambiaans voetbalshirt gekocht. Dat is wel een verplichting na de winst van de Africa cup en eveneens een collectorsitem.
In deze stad is het contrast tussen rijk en arm ook ontzettend goed te zien. Men vindt hier verschillende sloppenwijken terug en eveneens enkele Westers gerichte shoppingcentra (Manda Hill, Arcades). Hier zijn we dan ook eens uitgebreid gaan eten in het meest “fancy” restaurant van Lusaka alias Rhapsody’s, en ik kan jullie verzekeren dat dit een royale portie spareribs na 3 weken lokale keuken of zelf koken ontzettend goed kan smaken. We sloten ons weekend af op een exclusief en ook wel decadent feestje in de buurt van het youth Hostel samen met enkele Deense leerkrachten in opleiding die we hier leerden kennen. Op dit feestje waanden we ons precies op een bestemming zoals Zanzibar (een mengelmoes van verschillende culturen), voornamelijk dan Indiërs, Zuid-Afrikanen en Europeanen waaronder ook enkele Belgen. Blijkbaar waren veel van de gasten personeel van de verschillende ambassades.
Tijdens mijn 3de stageweek ben ik ook voor de 1ste keer een andere stageschool alias Bwacha High school gaan bezoeken. Het viel meteen op dat deze school (4de-6de middelbaar) over meer faciliteiten beschikt dan Sacred Heart. Ik vond het alvast een gezellige school om te bezoeken al heeft deze school ook nog zeker verschillende problemen. Zo bestaan de klassen gemiddeld uit 70 leerlingen waardoor de leerkrachten moeite hebben om al de leerlingen bij de lessen te kunnen betrekken. Hiernaast is hun computerlab ook nog in volle opbouw.
 |
| Lokaal Science Bwacha (Chemistry and biology) |
 |
| Klaslokalen Bwacha High School |
 |
| Overvolle klasgroep Bwacha High school |
Gisteren hebben we voor het eerst bezoek gehad van enkele leerkrachten van Sacred Heart Convent School. Mijn stagementor Mr. Benson Ngulube en de stagementor van Lisa (huisgenoot) mochten komen eten. De afspraak was om 18 uur, maar de leerkrachten kwamen pas toe omstrees 19 uur. Eigenlijk was dit niet erg aangezien het eten ook pas klaar was omstreeks 19 uur. In plaats van 2 gasten hadden we er ook ineens 3. De leerkracht van Civics was ook komen opdagen. We hebben dit creatief opgelost door in 2 shifts te eten. We waren nu plots met 8 personen terwijl er eigenlijk maar bestek en borden voor 4 mensen beschikbaar zijn. De komende weken verwachten we alvast nog bezoek van Mr. Davies en de stagebegeleiders van mijn huisgenoten.
 |
| Onze living na het etentje met de leerkrachten van Civics, Engels en Sciences |
De volgende week belooft alvast druk te worden. Ik krijg de 1ste keer bezoek van mijn lokale stagebegeleiders van VVOB. Daarnaast is aanstaande donderdag Woman’s Day waardoor er verschillende speciale activiteiten gepland staan. Hiernaast ga ik dinsdag of woensdag mijn 3de stageschool “Buyantashi” bezoeken. Dit hangt af van het feit dat ik al dan niet met de vrouwen van Sacred Heart mee de gevangenis van Kabwe mag bezoeken.
p.s. De leerlingen en het personeel van het Koninklijk atheneum Geel hebben de groeten van hun collega’s van Bwacha High School.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten